Skip to main content

Shuttlesysteem Versus Verrijdbare Stellingen?

Wat maximaliseert uw magazijnruimte?

Uw magazijn zit vol, maar het aantal bestellingen blijft groeien. U kunt meer ruimte huren voor €10-14 per vierkante voet per jaar, of u kunt uw opslagcapaciteit verdubbelen zonder extra ruimte in te nemen. Dat is de belofte van dynamische palletopslag, maar welk systeem maakt die belofte waar?

Dynamisch pallets opslaan: ga je voor een shuttlesysteem of verrijdbare stellingen?

Het maximaliseren van de palletopslagcapaciteit is een cruciale uitdaging voor veel magazijnen. Een eeuwig dilemma daarbij is dat meer compacte opslag altijd ten koste van verkeersruimte én flexibiliteit gaat. Vooral bij een beperkt vloeroppervlak en een groeiende voorraad is het essentieel om het juiste opslagsysteem te kiezen. Twee populaire oplossingen zijn het pallet shuttlesysteem en verrijdbare palletstellingen. Beide systemen verhogen de opslagcapaciteit aanzienlijk, maar ze verschillen in toegankelijkheid, flexibiliteit en efficiëntie. De keuze hangt verder af van factoren zoals producttype, omloopsnelheid, beschikbare ruimte en veiligheidsvereisten. In dit blog bespreken we de voor- en nadelen van beide opties, zodat u kunt bepalen welke oplossing beter bij uw toepassing past.

Pallet shuttlesystemen

Een pallet shuttlesysteem is een dynamisch of semi-geautomatiseerd opslagsysteem dat gebruikt maakt van zelfrijdende, op batterijen werkende 'shuttles'. Deze shuttles rijden op rails door compacte palletstellingen om pallets te halen en te brengen.

Voordelen

  • Hoge opslagdichtheid: shuttle stellingen kunnen veel dieper worden gebruikt dan bijvoorbeeld inrijstellingen of push-back stellingen. Hierdoor maximaliseert u het gebruik van de beschikbare ruimte door pallets diep in stellingen zonder meerdere gangpaden op te slaan.
  • Efficiëntie / snelheid: automatiseert het in- en uitslagproces. Een shuttle werkt 1-op-1  samen met een heftruckchauffeur zonder dat ze op elkaar hoeven te wachten. Bijvoorbeeld, als er 2 heftrucks operationeel zijn bij de shuttle-stellingen, dan is het logisch om ook 2 shuttles te gebruiken. Doorlooptijden worden zo verkort en de productiviteit neemt toe.
  • Flexibiliteit in voorraadbeheer: prima geschikt voor FIFO (First In, First Out); dan wordt er aan één zijde van de stelling gewerkt. Ook LIFO (Last In, First Out) is heel goed mogelijk, in dat geval wordt er aan beide zijden van de stelling gewerkt (1 invoerzijde en 1 uitvoerzijde). De keuze is afhankelijk van de behoeften van het magazijn en de beschikbare ruimte.
  • Verbeterde veiligheid: in tegenstelling tot bijvoorbeeld inrijstellingen is er veel minder heftruckverkeer nodig, aangezien men niet meer de stellingen in hoeft te rijden. Dat vermindert het risico op ongevallen of schade aanzienlijk.  Ook bevordert dit de snelheid in uw magazijn.

Nadelen

  • Hogere initiële investering: de aanschaf en installatie van de stellingen zijn ongeveer gelijk aan die van inrijstellingen. Hier komen nog wel de kosten van de shuttle(s) bij.
  • Onderhoudskosten: Palletshuttles hebben doorgaans lage onderhoudskosten. Toch zullen ze jaarlijks een servicebeurt moeten ondergaan om storingen zo veel mogelijk te voorkomen.
  • Afhankelijkheid van technologie: storingen zijn nooit 100% te voorkomen. Stilstand kan (tijdelijk) voor problemen zorgen en magazijnwerkzaamheden vertragen. Om dit risico te minimaliseren, biedt Dexion daarom preventieve service en onderhoud aan met een deskundige storingsdienst en de beschikbaarheid van een leen-shuttle. Toch is het altijd zinvol om minimaal 2 shuttles beschikbaar te hebben om nooit afhankelijk te zijn van een onverwacht defect.
  • Kleine batches: wanneer pallets in kleine aantallen in en/of uit de shuttlestelling worden geplaatst, kan het zijn dat na elke handeling de shuttle in een ander kanaal moet worden geplaatst. Dit kost uiteraard extra tijd en maakt deze oplossing minder geschikt voor voorraden met een brede verscheidenheid aan producten.  

Verrijdbare palletstellingen (MOVO)

Bij dit dynamische opslagsysteem worden palletstellingen gemonteerd op onderstellen, die over rails in de vloer rijden. Daardoor is er in principe slechts één gangpad nodig om toegang te krijgen tot de pallets, terwijl toch elke pallet direct toegankelijk blijft.

Voordelen

  • Maximale ruimtebenutting: MOVO elimineert de noodzaak voor vaste gangpaden tussen alle stellingrijen, waardoor de opslagcapaciteit toeneemt tot wel +95%. Omgekeerd geredeneerd: dezelfde voorraad kan op ongeveer de helft van het voorheen benodigde oppervlak worden opgeslagen waardoor de bouwkosten en de kavelkosten voor het gebouw enorm zullen afnemen.
  • Directe toegang: systeem biedt toegang tot alle pallets zonder dat andere pallets verplaatst hoeven te worden.
  • Flexibiliteit en multifunctionaliteit: geschikt voor diverse producttypes en -maten, inclusief langere of onregelmatig gevormde goederen. Bij verrijdbare palletstellingen zijn liggerniveaus ook achteraf eenvoudig aan te passen. Bovendien kunnen de onderstellen ook worden opgebouwd met draagarmstellingen t.b.v. langgoed.
  • Eenvoudige installatie: kan relatief snel worden geïnstalleerd en aangepast aan veranderende behoeften. Omdat bij een nieuw magazijn vaak op groei wordt geanticipeerd en extra ruimte beschikbaar komt t.o.v. de oude situatie, is investeren in verrijdbare stellingen vaak niet nodig. Toch kunnen vooruitlopend op een toekomstige behoefte en tegen relatief geringe kosten, de rails bij nieuwbouw alvast in de vloer worden aangebracht, zodat later eenvoudig kan worden overgeschakeld op verrijdbare stellingen.
  • Vooral voor koel- en vrieshuizen zeer geschikt. Bereken eens wat de kosten per palletlocatie zijn voor het opslaan van gekoelde of gevroren goederen. Dit getal wordt verkregen door de bouw- en exploitatiekosten van het hele magazijn te delen door het aantal beschikbare palletlocaties. Als dit aantal locaties 2x zo hoog wordt en de kosten nauwelijks omhoog gaan, is de keuze voor MOVO snel gemaakt.

Nadelen

  • Hogere initiële investering: de aanschaf- en installatiekosten van verrijdbare stellingen vallen hoger uit dan bij traditionele systemen. Echter, het magazijn kan daarentegen half zo groot worden en dus veel voordeliger uitvallen.
  • Onderhoud: hoewel de techniek relatief eenvoudig is, heeft het mechanische systeem onderhoud nodig. Dexion biedt hiervoor een complete service. Stilstand van de MOVO komt sowieso zelden voor en wordt meestal veroorzaakt door aanrijdschade of een rommelig magazijn, waardoor sensoren kunnen worden geblokkeerd.
  • In bestaande vloeren is de mogelijkheid voor het infrezen van rails vaak beperkt. Hiervoor wordt een renovatierail aangeboden. Deze zeer slanke rail heeft een zeer geringe infreesdiepte. Als er helemaal niet in de vloer mag worden gefreesd, dan kan de rail óp de vloer worden gemonteerd. Op de vloer komt vervolgens een extra laagje beton zodat de rails weer vlak met de vloer komt te liggen.
  • Hoge in- en outbound. Omdat een MOVO installatie slechts een gangpad nodig heeft, kan het lastig zijn wanneer er met meerdere heftrucks wordt gewerkt. Een oplossing kan zijn dat 1 heftruck ín de paden werkt en 1 heftruck ervoor, waardoor er steeds een overdracht is middels P&D (pick & deposit) locaties. Ook kan er gekozen worden om meerdere MOVO blokken te bouwen met ieder zijn eigen gangpad.

Het Vonnis

De uiteindelijke keuze voor compacte palletopslag hangt af van een groot aantal factoren, variërend van producteigenschappen en omloopsnelheid tot beschikbare ruimte en toekomstplannen. Zowel shuttlesystemen als verrijdbare stellingen bieden duidelijke voordelen, maar ook andere oplossingen kunnen in bepaalde situaties beter aansluiten.

Een grondige analyse van de logistieke processen en de specifieke eisen van het magazijn is daarom essentieel om tot de juiste keuze te komen. Dexion kan bogen op meer dan 60 jaar ervaring en werkt graag met u samen om het juiste magazijn, inclusief lay-out en systemen, te bepalen.

Gerelateerd nieuws
  • 15602
    30/06/2025

    Kleine onderdelen opslaan in een magazijn: 5 beproefde ruimtebesparende oplossin…

    Kleine onderdelen. Grote uitdagingen. Een sensor van € 1 zorgde ervoor dat een machine van € 30.000 stil kwam te staan. Klinkt dat bekend? Als u ooit tijd (en uw geduld) heeft verspild met het zoeken naar kleine onderdelen in uw magazijn, dan is dit artikel iets voor u. Ontdek 5 slimme, ruimtebesparende oplossingen om uw opslag van kleingoed onder controle te krijgen voordat de volgende bout zoekraakt.
  • 14989
    7/04/2025

    Het Recht op Reparatie: een tweesnijdend zwaard voor fabrikant en consument

    Stel je een wereld voor waarin apparaten niet na een paar jaar al naar de vuilnisbelt gebracht moeten worden. De Recht op Reparatie-beweging wil dit bereiken. Een toekomst waarin het repareren van elektronica net zo gemakkelijk is als vervangen. Ontdek hoe deze wereldwijde beweging onze omgang met apparaten voor altijd verandert en wat dit betekent voor zowel consument als bedrijf.
Laatste nieuws
  • 16096
    29/10/2025 0:00:00

    Wat maximaliseert uw magazijnruimte?

    Komt u ruimte tekort in uw magazijn? Pallet-shuttlesystemen en mobiele stellingen kunnen uw opslagcapaciteit verdubbelen, maar ze werken op fundamenteel verschillende manieren. Ontdek welke oplossing voor hoge dichtheid het beste bij uw activiteiten past, met eerlijke vergelijkingen van kosten, efficiëntie en praktijktoepassingen.
  • 15602
    30/06/2025 0:00:00

    Kleine onderdelen opslaan in een magazijn: 5 beproefde ruimtebesparende oplossin…

    Kleine onderdelen. Grote uitdagingen. Een sensor van € 1 zorgde ervoor dat een machine van € 30.000 stil kwam te staan. Klinkt dat bekend? Als u ooit tijd (en uw geduld) heeft verspild met het zoeken naar kleine onderdelen in uw magazijn, dan is dit artikel iets voor u. Ontdek 5 slimme, ruimtebesparende oplossingen om uw opslag van kleingoed onder controle te krijgen voordat de volgende bout zoekraakt.
  • 14989
    7/04/2025 0:00:00

    Het Recht op Reparatie: een tweesnijdend zwaard voor fabrikant en consument

    Stel je een wereld voor waarin apparaten niet na een paar jaar al naar de vuilnisbelt gebracht moeten worden. De Recht op Reparatie-beweging wil dit bereiken. Een toekomst waarin het repareren van elektronica net zo gemakkelijk is als vervangen. Ontdek hoe deze wereldwijde beweging onze omgang met apparaten voor altijd verandert en wat dit betekent voor zowel consument als bedrijf.